En veileder til et godt arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet er de sosiale og fysiske forholdene på arbeidplassen din – uansett hvor og hva arbeidsplassen din er.
1
-
Arbeidsmiljø for persontransport er bussen, trikken, toget og banen. Det er temperatur, arbeidstid, opplæring, lederstøtte, pauserom, stolen, billettsystemet og luften du puster i.
Et godt arbeidsmiljø er positivt for alle. Det gir større forutsigbarhet, økt sikkerhet og produktivitet og en mer stabil økonomi. og kanskje det viktigste: Færre sykemeldinger og friskere ansatte.Vet du hva du gjør og omgir deg med på jobb? Det er lurt å sette seg inn i arbeidsmiljøet ditt. Om noe er farlig, må dette fjernes eller reduseres. Det er lurt å være i forkant og ha en plan for arbeidetdere gjør.
Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass hva som er etgodt arbeidsmiljø. Et godt tips for å kartlegge arbeidsmiljøet, er rett og slett å snakke sammen. Involver alle ansatte, og skap et felleskap.
Snakk om arbeidsmiljøet
Sykefraværskalkulator
Fyll inn feltene under for å se estimerte kostnader av sykefravær.
Resultat
Formel: Antall ansatte × Årslønn × (Sykefraværsprosent ÷ 100). Omsetning brukes kun til å vise andel (%).
2
-
Sett av tid. Bruk kalenderen aktivt, og sett opp faste, regelmessige tidspunkt.
Involver de rette menneskene. Leder har ansvar for å kalle inn, og tillitsvalgte og vernetjenesten må delta. Andre kan også være aktuelle, for eksempel HR, HMS (helse, miljø og sikkerhet) eller bedriftshelsetjeneste.
Undersøk og kartlegg arbeidsmiljøet regelmessig. Hvordan har vi det hos oss, og hva må vi gjøre noe med? Gode verktøy er for eksempel Arbeidsmiljøhjelpen og «En bra dag på jobb» eller maler dere allerede har i egen virksomhet.
-
Se på og snakk om alle de ulike arbeidsoppgavene og arbeidsforholdene. Hva gjør vi hos oss, og hvordan gjør vi det?
Risikovurder. Hva kan være farlig på arbeidsplassen din? Hva er sannsynligheten for at noe skjer? Hva blir konsekvensene? Bruk en enkel og oversiktlig mal for arbeidet.
NAV Arbeidslivsenter kan bidra med kurs eller tiltak i arbeidsmiljø- eller sykefraværsarbeid.
-
Sett tiltak ut i handling. Prioriter noen få tiltak til å begynne med, slik at jobben blir overkommelig. Gjør dette i fellesskap med ledelse, tillitsvalgte og verneombud. Jobb dere nedover listen.
Involver de ansatte. Alle ansatte har et ansvar for at arbeidsmiljøet skal være trygt og godt. Å involvere og informere ansatte skaper eierskap, forutsigbarhet og gode arbeidsforhold.
Lag gode maler. På den måten er det enkelt å repetere prosessen, selv ved nyansettelser.
3
Hvem gjør hva?
-
Det er ledelsen i virksomhetene som har det overordnede ansvaret for at arbeidsmiljøet er trygt og godt. Leder skal både legge til rette for og følge opp arbeidet.
-
Tillitsvalgte skal hjelpe til med å følge opp arbeidsmiljøarbeidet.
-
Verneombud skal være bindeleddet mellom de ansatte og arbeidsgiver i arbeidsmiljøforhold. Vedkommende skal hjelpe til med å følge opp arbeidsmiljøarbeidet.
-
Ansatte innen HR- eller HMS (helse, miljø og sikkerhet) har gjerne stor kompetanse på feltet. Ikke alle har disse på arbeidsplassen, men det finnes ofte sentrale ressurser som kan bistå lokalt.
-
Alle ansatte har ansvar for et godt og trygt arbeidsmiljø, og de ansatte skal medvirke aktivt til at dette skjer. Det er viktig at alle får god opplæring og holdes informert om hva som skjer og gjøres på arbeidsplassen.
4
-
Ingen vil ha feil og mangler på arbeidsplassen sin. Men kunnskap om avvik er nyttig – det er slik man blir bedre. Vi må vite hva som ikke fungerer, for å få det til å fungere. En trygg og god kultur for både å melde og behandle avvik bidrar til et bedre arbeidsmiljø. Systemer hvor feil og mangler meldes inn, kalles avvikssystem.
Et godt arbeidsmiljø er positivt for alle. Det gir større forutsigbarhet, økt sikkerhet og produktivitet og en mer stabil økonomi. I tillegg til det viktigste: Færre sykemeldinger og friskere ansatte.
Om noe i arbeidsmiljøet ditt er skadelig, er det viktig at dere jobber sammen for å fjerne eller redusere dette.
Det er lurt å være i forkant og å ha en plan for arbeidet.
Sjekkliste ved avvikshåndtering
Vet alle vet hvor de melder avvik?
Vet alle hva som skal meldes?
Vet alle hvordan de skal melde?
Får de som melder, tilbakemelding?
Blir avvikene rettet opp?
Opplevelse av å ha liten mulighet til å påvirke eget arbeid
Turnus- og nattarbeid
Konflikter på arbeidsplass, med for eksempel passasjerer, kunder, kolleger eller leder
Ensformige arbeidsoppgaver
Helkroppsvibrasjoner
Opplever risiko for ulykke eller skade
Tunge løft
Alenearbeid
Risikoområder kan være
5
-
Det er viktig at alle ansatte får tilbud om opplæring, og at dette holdes ved like. Det totale arbeidsmiljøet vil forbedres når alle har fått nok og god informasjon. Lag gode planer for hvilken opplæring som er viktig hos dere, samt en oversikt over hvem som skal få opplæring og hvor ofte.
Det er også viktig at de ansatte kjenner til retningslinjer og prosedyrer, og at disse er oppdaterte og tilgjengelige. Vi har alle forskjellige forutsetninger, så må innholdet må tilpasses den enkelte mottaker.
Er det vanskelig å vite hva dere bør jobbe med? Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami), Arbeidsmilljøhjelpen og «En bra dag på jobb» har mye nyttig informasjon.
Husk likevel at arbeidsmiljøet varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Involver alle ansatte for å finne ut hvilke områder dere bør jobbe med.