Hva fører til sykefravær, og hva fremmer nærvær?

Tide Buss har over mange år jobbet målrettet med å øke nærværet. Likevel ønsket de innsikt i hva som faktisk førte til sykefravær, og hva som fremmet nærværet. De søkte via IA-bransjeprogram, og fikk bevilget midler for å gjennomføre et forskningsprosjekt sammen med forskermiljøet Norce. Hensikten med aktiviteten var to-delt, der del en var å få mer innsikt og fakta om virksomhetens sykefravær og nærvær, og del to for å sette inn ulike gode og målrettede tiltak for å øke helse og nærvær blant sine ansatte.  

Norce gjennomførte både individuelle intervjuer med bussjåfører og fokusgruppeintervjuer med ledere, tillitsvalgte, verneombud, samt bedriftshelsetjeneste, HR og HMS.  

Mindre individfokus  

Ett sentralt funn er at sykefraværsarbeidet bør i mindre grad rette fokus mot individet, og heller bli en større del av organisasjonsutviklingen.  

Studien har vist at fravær og nærvær oppstår i et dynamisk samspill mellom oppdragsgiver, organisasjon og ledelse, og sjåførens hverdag og erfaringer.  

Rapporten viser også at funnene utfordrer den tradisjonelle forståelsen av medvirkning innenfor rammene av en bedrift, og synliggjør at oppdragsgivere bør ta et større ansvar for å involvere de som faktisk utfører arbeidet. Rapporten retter behovet for studier som belyser hvordan beslutninger hos politikere og oppdragsgivere påvirker drift og organisering i det enkelte selskap og samhandlingen mellom aktørene.   

Mange har ansvar 

Rapporten, som du finner nederst på siden, har gitt Tide god innsikt i hva de bør ha fokus på videre, i tillegg til hva bransjen generelt bør jobbe med. Tide er blant annet anbefalt å jobbe med mer organisasjonsutvikling og ha mindre individrettet fokus. De bør jobbe med tiltak på systemnivå, se på hvordan kartlegginger og verktøy kan utvikles og benyttes for å få innsikt og bedre forståelse av sykefravær- og nærværsarbeidet, og hvordan de kan være mer kreative med tanke på tilrettelegginger.  

For bransjen generelt er det anbefalt å jobbe videre med hvordan oppdragsgivere i større grad kan ansvarliggjøres, sikre at oppdragsgiver forstår og tar ansvar for de faktorene som de har kontroll på når det gjelder belastninger hos sjåførene, lovverk og reguleringer, og standarder.  

Det er i etterkant av rapporten iverksatt ulike tiltak som ble påpekt som viktige fokusområder. Blant annet har Tide gjennomført lederutviklingsprogram, og har i ut ifra rapporten fått et enda større fokus på å jobbe målrettet med å forebygge fravær og styrke nærværet.  

Nedlastbar versjon av forskningsrapporten finner du her.

Ønsker din virksomhet mer informasjon? Kontakt IA bransjeprogram

Neste
Neste

Hvem skal kjøre bussen i Distrikts-Norge? Et forskningsprosjekt